درباره طیور درباره طیور .

درباره طیور

مروری جامع بر سندرم افت ساخت تخم مرغ

 انتشار ویروس : ویروس استدلال بیماری EDS در هسته سلول های مشغول ، تکثیر می شود . تظاهرات فوق ، شباهت متعددی به نشر Aviadenovirus داراست . گنجیدگی های درون هسته ایی ، در فراهم سازی و رنگ آمیزی با هماتوکسیلین و ائوزین مشاهده گردیده اند .
این گنجیدگی ها در محیط های سلولی تهیه گردیده از لوله تخم بر ، موکوس بینی و طحال جوجه های آلوده گردیده تجربی شناسایی گردیده اند . محاسبه های فیس پذیرفته با میکروسکوپ الکترونی ، حاکی از شباهت گنجیدگی های خاطره گردیده با گنجیدگی های مشاهده گردیده در سایر آدنو ویروس های پرندگان می‌باشد .

ماشین جوجه کشی
حساسیت نسبت به کارداران فیزیکی و شیمیایی : ویروس استدلال بیماری EDS در برابر کلروفرم مقاوم می باشد و در برابر PH ، سه تا روستا ، رفتارهای متفاوتی را از خود نشان می دهد . قرارگیری این ویروس ، در دمای 60 رتبه سانتی گراد برای زمان دوران سی دقیقه ، سبب غیرفعال شدن آن می شود .
این ویروس ، دمای 56 جایگاه سانتی گراد را برای مقطع سه ساعت تحمل می نماید . از سوی دیگر ، خاصیت بیماری زایی این ویروس پس از قرارگیری در معرض فرم آلدهید 0 .5 درصد و یا این که گلوتار آلدهید 0 .5 درصد از میان رفته میباشد .
طبقه
بندی سویه : با استفاده از آزمایات صورت پذیرفته به وسیله رویکرد محدودیت اندونوکلوئاز ، فقط یک سروتایپ از ویروس EDS شناسایی شده می باشد . به هرحال ، ممکن است یک سری از جدایه ها درون سه ژنوتیپ تقسیم بندی می شوند . یک عدد از این گروه ها شامل جدایه های رخ گرفته از طیور اروپایی ، طی دوره وقتی یازده ساله می باشند . مجموعه دیگری از ویروس های قطع شده اردک ها در انگلستان وجود داراست . مجموعه سوم ، شامل ویروس های جدا گردیده از جوجه های استرالیایی می باشد .
سیستم
های میزبان آزمایشگاهی : ویروس EDS در محیط هایی چون همه اردک ، کبد جنین اردک و محیط سلولی فیبروبلاست جوجه ها تا تیترهای بالا تکثیر می یابد . رویش در سلول های بوقلمون ضعیف بود و از سوی دیگر ، هیچ تکثیری در محوده کشت سلولی پستانداران مشاهده نشده هست .
در محفظه کشت سلولی غازها نیز این ویروس پرورش کرد و به تیترهای بالایی رسید . این درحالیست که حداکثر مقدار ویروس ها و تیترهای باطن سلولی HA ، پس از 48 ساعت در محفظه کشت سلولی کبد جوجه ها مشاهده شد . البته حداکثر میزات عنوان HA در محیط های خارج سلولی ، پس از گذشت 72 ساعت بدست آمده است .
از سوی دیگر ، رویش قابل قبولی با تلقیح این ویروس درون کیسه آلانتوئیک جنین اردک و غاز ، گزارش گردیده می‌باشد . این درحالیست که بر مبنا گزارشات منتشر گردیده ، هیچگونه رشدی در جنین مرغ مشاهده نشده میباشد .
بیماری
زایی : اگر‌چه به نظر می برسد که همه ویروس های جداشده EDS از جوجه ها حدت مشابهی دارا هستند ، جدایه های اردک ها در ایالات متحده ، هیچگونه تاثیری بر تولید تخم مرغ در جوجه ها ندارند یا صرفا بر روی میزان تخم مرغ تاثیر می گذارند . از سویی ، جدایه های اردک ها و مرغ ها در اروپا ، رفتار ثابتی را از خود بروز می دهند .
پاتوبیولوژی
و همگی گیر شناسی : توزیع
و وقوع افتاد : ویروس EDS ، از جوجه ها در کشورهایی چون استرالیا ، بلژیک ، چین ، فرانسه ، بریتانیا ، لهستان ، هند ، استرالیا ، ایتالیا ، ژاپن ، ایرلند شمالی ، سنگاپور ، آفریقای جنوبی و تایوان قطع شده میباشد . رخدا سرولوژیک این بیماری نیز در کشورهایی زیرا برزیل ، دانمارک ، مکزیک ، نیوزیلند و نیجریه گزارش شده هست .
صاحب خانه
های ارگانیک و تجربی : اگرچه شیوع این بیماری در بیشتر مرغان تخمگذار به ثبت رسیده هست ، اما صاحبخانه های طبیعی ویروس EDS را اردک ها و غازها می دانند . آنتی بادی ویروس برهان بیماری EDS را در تمامی اردک ها و غازهای اهلی در سراسر دنیا شناسایی کرده اند .
مطالعه ایی اخیرا در ایالات متحده رخ گرفته هست . در این مطالعه ، طیوران خط مش پرواز آتلانتیک موضوع تحلیل قرار گرفته اند . بر شالوده نتایج منتشر شده ، اردک های گردن حلقه ایی ، چوبی ، گاومیشی ، قرمز رنگ ، قهوه ایی ، وحشی ، ماهیخوار و همینطور مرغابی شانه به سر دارای سطوحی از آنتی بادی بر در مقابل این ویروس بودند .
از سویی ، در پرندگانی چون اردک های مسکویی ، مرغ های ماهیخوار سپید ، غازهای کانادایی ، مرغهای نوروزی ، جغدها ، لک لک ها و در غایت ، در قوها نیز آنتی بادی های فوق یافت شده میباشد .
ویروس دلیل بیماری EDS از اردکهای اهلی تندرست و همچنین ، از اردک های بیمار ، قطع شده است . البته می بایست دقت داشته باشید که نمی توان با استعمال از این جدایه ها ، بیماری را مجدد ایجاد نمود . این در حالیست که در برخی گزارشات ، کاهش ساخت تخم مرغ و اسهال مداوم در اردک ها را به برهان آلودگی با این ویروس ، تحلیل نموده اند .
به این ترتیب ویروس EDS ممکن میباشد منجر زبری و ظرافت پوسته شده و کاهش ساخت تخم مرغ در اردک ها را به دنبال داشته باشد . این ویروس ، از اردک هایی با علامت ها خاطره شده جدا گردید ، اما به رغم سعی بسیار ، تولید دوباره ویروس ، عملی نشد .
پیدایش این بیماری در غازها را ارگانیک می دانند . این درحالیست نوع ایی از جوجه غازهایی که بصورت تجربی با این ویروس مریض گردیده بودند ، بیماری را بدون هیچگونه تغییری در تولید تخم مرغ نشان دادند . به هرحال ، به تازگی گزارش هایی مبنی بر شیوع بیماری های تنفسی زیادی در غازهای جوان منتشر شده هست .
در نای و اپیتلیوم برونش طیوران سرگرم فوق ، انواعی از گنجیدگی های آدنوویروسی ، مشاهده شده است . ویروس استدلال بیماری EDS از غازهای درگیر با این بیماری جدا شده میباشد . این درحالیست که این بیماری بصورت تجربی در جوجه غازهای یکروزه تولید گردیده .
از سوی دیگر ، بلدرچین هم به این بیماری مهم بوده و نماد های کلینیکی EDS را نشان می دهد . هیچ گواه و مدرکی بر اتفاق افتاد طبیعی این بیماری در بوقلمون یا قرقاول یافت نشده هست . اگر‌چه ، این پرنده ها بصورت تجربی نیز بیمار شده اند و تخم مرغ هایی با پوسته نازک را در ارتفاع دوره بیماری ساخت کرده اند .
در مطالعاتی دیگر ، مرغ شاخدار نیز به دنبال قرارگیری در معرض جدایه های ویروس EDS پرنده ها بیمار شد اما هیچگونه علامتها کلینیکی را از خویش پیدایش نداد .
ویروس برهان بیماری EDS ، بصورت افقی در دربین جوجه ها منتقل می شود . این درحالیست که معمولا ارتباطی واضح دربین مامان و جوجه ها مشاهده می شود . از سوی دیگر ، شباهت های بسیار زیادی در حساسیت نسبت به پیدایش این بیماری گزارش شده هست .
با این هم اکنون ، با بررسی طریق شیوع و اتفاق افتاد ارگانیک این بیماری ، مشخص و معلوم می شود که مرغ های مامان گوشتی سنگین و آن گونه از مرغ های مادری که تخم مرغ های قهوه ایی ایجاد می نمایند ، درگیری بیشتری را با این بیماری تجربه کرده اند .
جوجه ها در تمامی سنین به بیماری با ویروس ادله بیماری EDS اصلی می‌باشند . ورود ویروس EDS باطن یک مزرعه تخمگذار بر ساخت تخم مرغ در تمامی سنین تاثیر می گذارد . توجه داشته باشید که ظهور بیماری در پیک ساخت تخم مرغ به برهان فعالیت مجدد ویروس مخفی میباشد .
نحوه
انتقال و ناقلین : اکنون وقتی رسیده می باشد که میتوان شیوع بیماری EDS را در سه جور متفاوت طبقه بندی نمود . فرم کلاسیک بیماری را میتوان بصورت اول مشاهده نمود . این جور زد خورد ، اکثر زمان ها در مزارع مادر مشاهده شده هست . راه و روش مهم شیوع در این مدل از طیوران عمودی بوده و از روش تخم مرغ های نطفه دار رخ می گرفت .
اگرچه این نوع شیوع در جنین تخم مرغ ، به اندازه پائینی صورت می به عهده گرفت ، شیوع افقی باعث پیدایش فراوان بالای بیماری در جوجه ها می شد . در اکثری از مطالعات صورت پذیرفته ، جوجه هایی که بصورت In Ovo با این بیماری مشغول شده بودند ، ویروس ادله این بیماری را دفع نمی کردند یا این که پس از ارتقا تولید تا 50 درصد ، شروع به دفع آن می کردند .
ذیل چنین شرایطی ، به لحاظ می برسد که ویروس ، دوباره فعال گردیده و همپا با شیوعی سریع میباشد .
این درحالیست که در برخی نواحی ، فرم کلاسیک بیماری در گله های تجاری تخمگذار هم مشاهده شده می باشد . بر مبنا مطالعه ایی که در مرزو بوم هندوستان فیس به عهده گرفت ، 32 .6 درصد از گله های طیور این مملکت با این بیماری مشغول بودند .
فرم آندمیک این بیماری ، به طور معمول با مرکزها بسته بندی تخم مرغ دارای ربط است . در ارتفاع عصر پرورش ویروس در غدد کوچک پوسته ساز پرنده ، تخم مرغ هایی با پوسته عادی و غیرطبیعی ساخت شدند . این تخم مرغها دربردارنده ویروس هایی در سطح ها خارجی یا این که داخلی خود بودند .
چنین آلودگی میتواند باعث آلودگی هایی در سینی های حمل تخم مرغ شود . ویروس عامل این بیماری همینطور ، باعث پیدایش افتادگی هایی نیز می‌گردد . چنین آلودگی هایی تنها در تیترهای پائین مشاهده میشوند . حضور ویروس در مدفوع پرندگان بالغ ، احتمال دارد پس از آلودگی با ترشحات اویداکت رخ می پذیرد .
به جز شیوع مستقیم این بیماری در میان پرنده ها ، احتمال رخداد و شیوع این بیماری میان پرنده ها ، از شیوه سینی های آلوده و کثیف هم وجود دارااست . از سوی دیگر ، انتقال غذای مصرف نشده در میان مزارع نیز میتواند سبب به پیدایش این بیماری شود .
سوزن های واکسیناسیون نیز در صورتیکه به خیر و خوبی استریل نشوند ، می‌توانند از کارداران انتقال بیماری باشند . انتقال افقی ویروس آرام و متناوب بوده و تا 11 هفته پس از پیدایش بیماری به طول می انجامد . در مواقعی ، گزارش هایی مبنی بر پرهیز از شیوع بیماری در پرنده ها قفس گردیده وجود دارااست . این درحالیست که شیوع ویروس در میان پرندگانی که بر روی بستر رویش داده می‌شوند بطور معمول ، پر سرعت خیس است .
ولی جور سوم شیوع بیماری را میتوان ، آلودگی ماکیان از روش آب آشامیدنی کثیف به مدفوع اردک های وحشی ، اهلی ، غازها و بقیه پرندگان وحشی سرگرم با ویروس عامل بیماری EDS دانست . این گونه بیماری ممکن است به چهره تک گیر رخ پذیرد . اماتوجه داشته باشید که هر گله زد خورد ، ممکن هست تبدیل به مرکزی جهت تبدیل بیماری به وضعیت آندمیک شود .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۱۲:۴۶ توسط:ت.ج موضوع: نظرات (0)