درباره طيور درباره طيور .

درباره طيور

روش پباده سازي يك واحد مرغداري گوشتي

 مقدمه
متقاضيان طرحهاي مرغداري و دامداري آن گاه از گزينش طرح موضوع نظر، بايد نسبت به تهيه زمين و طي فرايند اداري مربوطه مبادرت نموده و در غايت پروانه تاسيس طرح درخواستي خود را دريافت كنند و آن مجوزي مي باشد كه براي احداث تاسيسات قضيه نياز ، بر پايه موافقت صادره ضمن رعايت قانون ها و قانون ها نظام دامپروري بوسيله سازمان جهاد كشاورزي صادر مي شود و تمام مشخصات اجراكننده طرح ، جور و گنجايش طرح ، اندازه زمين و مساحت مسقف در آن قيد گرديده هست . در اين مطلب تلاش گرديده مشخصات و بعدها يك واحد مرغ گوشتي بظرفيت 20000 قطعه بررسي و ارائه شود .

ماشين جوجه كشي
مجري پروژه پس از دريافت پروانه تاسيس بايستي نسبت به رسم نقشه طرح خويش توسط كارشناسان كارآزموده اقدام كرده و سپس از تائيد آن از طرف اداره صادر كننده پروانه تاسيس ، عمليات اجراي را استارت نمايد مدل
طرح : مرغداري گوشتي ظرفيت
: 20000 قطعه ميزان
زمين : ميزان زمين برابر پروانه تاسيس 5400 متر مربع مساحت مسقف : بر اساس دستورالعملهاي سازمان مجاهدت كشاورزي در اكنون حاضر 2400 متر مربع براي يك واحد مرغداري گوشتي 20000 قطعه اي مي باشد . به شرح تحت كه بايستي در پباده سازي نقشه مد نظر قرار گيرد .
1 .
سالن پرورش : 2000 مترمربع 2 .
تأسيسات جانبي : ( انباردان، پيش سالنها، خانه كارگري و دفتر كار مدير) 400 متر مربع 
طراحي تاسيسات در
يك پروژه 20000 قطعه اي با توجه به ابعاد زمين و موقعيت آن مي بضاعت و توان حالتهاي مختلفي را پباده سازي و اجرا نمود : الف
- طرح اول : دو تالار 10000 قطعه اي در امتداد هم ب
- طرح دوم :4 تالار 5000 قطعه اي دو به دو به موازات همديگر ج
- طرح سوم : دو تالار 10000 قطعه اي به موازات هم الف-
طرح نخستين :دو تالار 10000 قطعه اي در امتداد هم  در صورتيكه زمين زمينه لحاظ حالتي مستطيلي داشته و طول آن حداقل 150 متر باشد؛ سفارش مي‌گردد از مورد الف به كار گيري كرده و دو تالار به بعدها 5/71* 14 متر كه در ميان آنها اطاق دستور به بعد ها 5/4 * 14 متر قرار ميگيرد را اجرا نمود .
 با دقت به طول زمين مي توانايي عرض تالار را كمتر يا اين كه عمده نيز تعيين نمود اما مي بايست اعتنا نمود كه تغيير و تحول عرض سالن موقعيت مختص خود را هم در طرز مديريت، تعداد تهويه ها ،تعداد سطر زنجير دانخوري ، آبخوريها و بقيه نكات فني را مي طلبد و بايستي آن را رعايت نمود . ولي به لحاظ مي رسد شايسته ترين شرايط پهنا 14 متر باشد . كه در اينصورت مي توانايي 6 رديف زنجير دانخوري و 6 سطر آبخوري در تالار نصب نمود .
 ارتفاع ديوارهاي سالن 8/2 متر و در اواسط سالن پرورش جهت برقراري شيب مطلوب در فيس استعمال از سقف تيرچه و بلوك 1/3 متر خواهد بود . اما ميتوان با مشورت مهندس ناظر طرح و حيث اجرا كننده در پوشش سالنها با در حيث به چنگ آوردن آب و هواي حوزه‌ از سقفهاي گنبدي يا شيرواني نيز به كارگيري نمود .
 طول اطاق دستور يك متر اكثر از سالنها انتخاب ميگردد تا علاوه بر تامين حجم مطلوب هواي قضيه نياز هيترها ، فضاي كافي براي نصب دانخوريها ، تابلوهاي برق، لوله هاي آب و بقيه امكانات وجود داشته باشد .

 


دربها : 1 . در ورودي اطاق دستور جهت راحتي در انتقال ونصب لوازم به ابعاد ( cm120*180 ) تعبيه شود .
2 . از اطاق دستور براي هر يك از سالنها يك عدد در به بعدها 180 * 100 سانتي متر بداخل سالن رويش قرار مي‌گيرد .
3 . در يك سوم انتهاي سالن پرورش يك درب به ميزان 180 * 100 سانتي متر جهت مواقع واجب ، تخليه تالار و غيره نصب گردد .

پنجره ها : 1 . با عنايت به اين كه در درحال حاضر حاضر سيستم تونلي در سالنهاي مرغداري عملاً مورد رضايت بوده و بهترين تلاش را نشان داده است؛ لذا در اولِ تالار و به فاصله دو متر از اولِ تالار و در طول 2/1- 1 متر، در هر ضلع سالن تعداد 3 عدد پنجره به بعد ها 1* 2/1 متر و به فاصله حدود 3 متر از همديگر طراحي و تعبيه شود . علي رغم اينكه تأمين فروغ كاملاً مصنوعي مي باشد اما سفارش مي شود در فواصل 23 ، 43 و 63 متري سالن هم در هر ضلع يك عدد پنجره 1*2/1 متر نصب شود ، تا ضمن استفاده از نور و روشنايي ارگانيك در مواقع لزوم براي تهيه تهويه سالنها و مقدار هواي ورودي موضوع به كار گيري قرار گيرند .
2 . يك عدد پنجره به بعد ها (cm 80 * 100) هم در ضلع پيش‌روي در ورودي پيش تالار جهت ساخت تهويه و تأمين هواي مسئله نياز قرار مي گيرد .

تهويه ها : 1 . در انتهاي سالن با توجه به حجم ، طول و پهنا تالار تعداد تهويه ها تعيين و نصب مي‌شود . لذا براي سالن به بعد ها 14*5/71 متر، تعداد 2 عدد تهويه 140*140 و 3 عدد تهويه 70 سانتي متر بطوريكه يك در در ميان نصب شود مورد نياز مي باشد .
2 . براي پرهيز از ورود هواي خروجي تالار رويش بوسيله تهويه ها ، به درون مزارع دور و بر و عدم مزاحمت براي ايشان ، بفاصله 2 متر از انتهاي تالار ديوار حايل و يا ديوار حياط مرغداري احداث مي شود .همينطور ميتوان توسط كانالهاي فلزي يا گالوانيزه هواي خروجي از تهويه ها را به طرف پائين هدايت نمود .


ب - طرح دوم : چهار تالار 5000 قطعه اي دو به دو به موازات همديگر .
 در صورتيكه زمين انتخابي حالتي مربعي شكل يا اين كه مشابه آن داشته باشد مي بضاعت دو رديف تالار دربرگيرنده دو واحد 5000 قطعه اي كه اتاق پيش سالن در ميانه آن‌ها قرار دارد، توليد نمود كه در اينصورت بعدها سالنها 12* 5/41 متر، اطاق فرمان 12*4 متر و ارتفاع ديوار ها 8/2 متر گزينش ميشود .

در و پنجره ها: 1 .
در محل ورود اطاق دستور ( 8/1* 2/1 ) متر 2 .
در ورودي سالن پرورشي ( 8/1 * 1 ) متر 3 .
يك عدد درب ضروري در يك سوم انتهاي سالن ( 8/1 * 1 ) متر 4 . يك پنجره ( 8/0 * 1 ) متر در ضلع مقابل در محل ورود اطاق دستور نصب شود .
5 . در ابتداي تالار و به مسافت دو متر از اولِ سالن و در طول 2/1- 1 متر، در هر ضلع تالار تعداد 3 عدد پنجره به بعد ها (8/0 * 1 ) و به مسافت حدود 3 متر از همديگر طراحي و تعبيه شود .
6 . دو عدد پنجره 8/0* 1 در 20 و 34 متري اولِ سالن در دو ضلع طولي نصب شود ، تا ضمن به كار گيري از نوروروشنايي ارگانيك در مواقع لزوم براي تنظيم تهويه سالنها و مقدار هواي ورودي موضوع استعمال قرار گيرند .
7 . تهويه ها در انتهاي سالن و به تعداد دو عدد 120 و 3 عدد 90 سانتي متري بصورت يك در في مابين تعبيه شود .


ج – طرح سوم :دو سالن 10000 قطعه اي به موازات هم .
در
صورتيكه وضعيت و بعدها زمين مطلوب طرحهاي الف يا ب نباشد و مجري طرح خود رغبت به روشهاي خاطره گرديده نداشته باشد ، مي توان از وضعيت دو سالن 10000 قطعه به موازات هم به كار گيري كرد بشرح مختصات پايين : 1 . هر سالن پرورش به بعدها 14 * 71 و طول ديوار 8/2 متر .
2 . راز تالار يا اطاق دستور به ابعاد 5/3 * 14 و طول ديوار 8/3 متر .
3 . در ورودي سرسالن 2/1 * 8/1 متر .
4 . در ورودي سالن 1* 8/1 متر .
5 . يك عدد در دوسوم انتهاي سالن بطرف تراس مرغداري و ميزان 1 * 8/1 متر .
انبار
: در تعيين محل انبار بايستي زياد دقت نمود بنحوي كه بتوان كمترين فاصله را با اطاق دستور داشته باشد .
اماكن ورود و خروج وسايل نقليه سنگين جهت حمل و تخليه مواد را اوليه براحتي داشته باشد .
نزديكترين فاصله را با درب محل ورود مرغداري داشته باشد .
 دست‌كم فضاي مسئله نياز جهت احداث انبار 180 متر و حداكثر مي بضاعت و توان 240 متر را براي انبار يك واحد مرغداري 20000 قطعه در حيث گرفت . لذا براي پروژه حاضر انبار به ارتفاع 15 ، پهنا 12 و ارتفاع 5 متر تعيين مي شود .
درب مهم انبار بايستي طوري ساخته شود تا وسايل نقليه باري براحتي باطن يا بيرون گرديده و توشه خود را تخليه كنند .
 همچنين با عنايت به حالت انبار و سالنها يك يا دو درب به ابعاد 8/1* 1 متر در طرفين انبار جهت رفت و آمد كارگران و حمل و نقل تعبيه مي شود .

از آنجا كه امكان ايجاد گرد و خاك در داخل انبار هنگام تخليه بار و يا تهيه و تنظيم جيره وجود دارد؛ لذا دو عدد تهويه 60 سانتي متري و 2 الي 4 عدد پنجره 8/0* 1 متر با توجه به حالت انبار در نظر گرفته مي شود خانه
كارگري در يك مرغداري 20000 قطعه اي حداقل به دو نفر خدمتكار نياز مي باشد لذا براي محل اسكان ايشان دو واحد بمساحت 100 مترمربع دربرگيرنده يك اطاق خواب ، هال ، آشپزخانه و خدمت بهداشتي احداث گردد .
موتور
منزل : با اعتنا به اينكه واحد مرغداري بايد در تمام دوره رويش برق مورد نياز را در اختيار داشته باشد لذا يك اطاق به بعدها 3*4 متر جهت استقرار موتور برق ضروري و قرار دادن اسباب و اثاث و ادوات يدكي سيستم برق مرغداري ساخته مي شود .


برچسب: دستگاه جوجه كشي، ماشين جوجه كشي، خريد دستگاه جوجه كشي، خريد ماشين جوجه كشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۲:۱۰:۰۶ توسط:ت.ج موضوع: نظرات (0)

گله مولد يا تخم گذار كبك

توضيحاتي بابت گله كبك تخم گذار
كبك در شرايط طبيعي از اواسط ارديبهشت تا اواخر تير تخم گذاري ميكند. نظر به اين كه با توجه به توجيه اقتصادي، پرورش كبك به صورت صنعتي مد نظر است. لذا بايستي سيستم نور مصنوعي ، خوراك فرمول شده و بستر را با مديريت صحيح به منظور شروع تخم گذاري و تداوم توليد تخم، كنترل نمود. بنابر اين داشتن ۱۵-۱۰ لوكس نور در طول دوره تخم گذاري از ملزومات شرايط نوري محسوب ميشود.

ماشين جوجه كشي

پرورش كبك با خريد گله مولد ۵ ماهه شروع ميشود پس از خريد گله مولد و نگه داشتن گله در يك سيكل ۵۰ روزه نوري (توي لك بردن ) فعاليت كبك براي تخم گذاري اغاز مي گردد. كه اين سن بهترين زمان براي تخم گذاري ميباشد در ضمن كبك در هفت ماهگي به بلوغ جنسي و در چهار ماهگي به بلوغ جسمي (وزن ايده آل) ميرسد . لازم به ذكر است به منظور شروع كار و كسب موفقيت بيشتر تعيين نژاد گله يكي از اساسي ترين گزينه ها ميباشد كه شرايط يك گله مطلوب در زير ذكر ميگردد.
۱-گله بايد از لحاظ همخوني در حد f1 باشد به معناي ساده تر گله تهيه شده از يك لاين مادر اوليه بوده تا مراحل تكثير، توليد و پرورش در حد استاندارد باشد و بازدهي مطلوب داشته باشد كه اين شاخص يكي از مهمترين گزينه هاي موفقيت ميباشد.
۲-تعداد تخم گذاري در هر دوره پرورش ( دوره ۴ ماه )
۳-مقاوم بودن گله مذكور در برابر بيماري ها ( شرايط اب و هوايي گرم و سرد )
۴-نداشتن هيچ گونه نقص عضو پرنده ( حتي عيوب كوچك )
۵-داشتن چنگال هايي بلند كه در جفت گيري موثر بوده و باعث بالا بردن درصد نطفه داري تخم ها ميگردد.
كبك هاي مولد (تخم گذار)
اولين مرحله از سيكل پرورش كبك، تهيه گله مولد تخم گذار مي باشد. در اين مرحله كبك هاي مولد در بستر استقرار يافته و پس از تطبيق خود با شرايط محيطي (۵-۴ روز)، روانه سيكل نوردهي مي شوند و پس از آن دوره تخم گذاري آغاز مي گردد. لذا اين مرحله از اهميتي خاص برخوردار بوده و نقش كليدي را در حصول نتايج مطلوب از ساير مراحل پرورش بعهده دارد.
به منظور شروع دوره پرورش، ابتدا بايد گله مولد را تهيه نمود كه به منظور صرفه اقتصادي، گله هاي ۶۵۰ قطعه اي به بالا مورد توجه مي باشد. پس از خريداري كبك ها بايد آنها را به بستر پرورش برده و به آرامي رها نمود. در بستر پرورش ملزوماتي اعم از شرايط تهويه مطلوب، نور مناسب و ظروف آب و دان كافي و در دسترس مد نظر مي باشد. چنانچه كبك هاي مولد تهيه شده ۵ ماهه باشند، براي نوردهي مستعد بوده و مي توان با مديريتي صحيح دوره آن را آغاز نمود. اما به منظور تطبيق شرايط فيزيولوژيك و رواني كبك با محيط اطراف، بايد چند روزي (۵-۴ روز) را تعلل نمود. دوره نوردهي به مدت ۵۲-۵۱ روز بوده و در اين زمان شدت نور طي ساعت هاي منظم تغيير مي يابد. در ميان بايد توجه نمود كه حتي المقدور از قطعي برق، تنش صوتي و بويژه اختلال نور خودداري گردد. زيرا كبك ها بسيار تحريك پذير بوده و نسبت به كوچكترين محرك ناآشنا واكنش نشان مي دهند. در مدت زمان نوردهي از پروتئين خوراك كبك تا حدي كاسته شده و مكمل هاي ويتاميني، اندكي افزايش مي يابد. زيرا پروتئين بالا موجب افزايش وزن كبك هاي تخم گذار شده و نهايتا در دوره تخم گذاري مشكلاتي را اعم از كاهش تخم يا درشتي بيش از اندازه آن را به بار مي آورد. پس از اتمام دوره نوردهي، ساعت هاي روشنايي طي برنامه اي مشخص تا ۱۷-۱۶ ساعت افزايش يافته و كبك ظرف مدت ۱۸-۱۵ روز پس از دوره نوردهي شروع به تخم گذاري مي نمايد. در اين زمان آشيانه هاي تخم گذاري بايد تهيه و در بستر تعبيه گردند. هنگام شروع دوره نوردهي كبك هاي نر بايد به مدت ۱۵ روز زودتر از ماده ها در خاموشي قرار گرفته باشند اما به علت دشواري اين عمل، بجاي آن در ۱۰-۸ روز اول تخم گذاري بايد تخم ها را حذف نمود زيرا از درصد نطفه داري اندكي برخوردارند. دوره هاي تخم گذاري كبك هاي مولد در هر سال ۲ مرتبه و هر دوره شامل ۴ ماه مي باشد. بديهي است كه تعداد تخم هاي روزانه بسته به تعداد گله مولد در هر دوره رو به فزوني مي باشد. به طوري كه طي دوره هاي ششم و هفتم ( كبك هاي ۳ تا ۴ ساله) درصد تخم گذاري ۶۸-۶۰ را مي توان در نظر داشت. شايان ذكر است كه كيفيت تخم نيز طي ۹ دوره تخم گذاري متغير است. به طوري كه در دوره اول ( كبك هاي ۱ ساله) بعلت بي نطفه بودن بعضي از تخم ها ميتوان سطح كيفي ۹۵% واما در دوره هاي بعدي ۱۰۰% را ثبت نمود. زيرا كبك هاي مولد با تجربه يك دوره تخم گذاري و نوسانات ناشي از آن، از آمادگي جسماني بيشتري براي دوره هاي بعدي تخم گذاري برخوردار هستند. در پايان متذكر ميگردد كه با توجه درصد بالاي تخم گذاري و همچنين سطح كيفي آن در دوره هاي مياني، بايد شيوه مديريت صحيح و موثر را معطوف به اين مقطع زماني نمود.
كيفيت و راندمان مولدين
ميانگين وزن كبك هاي مولد ۴۵۰ گرم مي باشد. اما بايد توجه داشت كه به ازاي افزوده شدن هر ۴۵ گرم به وزن بدن، ۰٫۵ گرم به حجم تخم افزوده مي گردد. از سوي ديگر پيش مولدين ضعيف و كم وزن اغلب داراي استخوان بندي و اسكلت لازمه جهت تشكيل پوسته كامل تخم بعد از ۳۰ هفتگي نخواهند بود. بدين معني كه پيش مولدين ضعيف به صورت مولدين (تخم گذار) ضعيف نيز باقي مي مانند. وزن بدن كبك هاي پيش مولد تحت تاثير عواملي همچون تغذيه، بيماري، نوردهي، فضاي پرورش و نوك چيني قرار دارد. اما در اين ميان تغذيه فاكتوري مهم و ويژه تلقي مي گردد. در صورتي كه كبك هاي پيش مولد با توجه به سن، داراي وزن مطلوب نباشند، بايد جيره غذايي مورد استفاده را با درصد كمي پروتئين بيشتر تا زمان وزن گيري ادامه داده و به تاخير انداخت.
وزن هر كبك طي هفته هاي ۱۴ تا ۱۶ به حداكثر ميزان خود خواهد رسيد. به طوري كه در اين زمان ساختار اسكلتي پرنده به سايز بالغ خود رسيده و مجراي رحم تكامل يافته و آماده اولين دوره تخم گذاري مي باشد. شايان ذكر است كه طي فاصله زماني مذكور حوادث استرس زا اثراتي سوء و مخرب را در وزن گيري گله بجاي مي گذارد. لذا بايد حتي المقدور بايد عوامل تنش زا همانند رفت و آمد هاي بي جهت، اختلال نور (قطعي برق)، انتقال گله به بستري ديگر و نوك چيني را كاهش داد. در مبحث نوك چيني، بهترين زمان جهت اقدام، پيش از ۶ هفتگي مي باشد زيرا گله سريعتر قواي خود را بازيافته و متحمل ضعف رشد كمتري خواهد بود. جهت انتقال گله به بستر تخم گذاري بايد توجه داشت كه سنين ۱۸ تا ۲۰ هفتگي زمان مناسبي نبوده و مي تواند عملي سوء تلقي گردد. زيرا در اين هنگام شلوغي بيش از حدي به دليل جثه بالغ مولدين ايجاد شده و در نهايت به دنبال استرس زياد، ميزان مصرف آب و خوراك براي تعدادي از كبك ها محدود شده و كاهش مي يابد. لذا بايد پيش مولدين را در سنين ۱۵ تا ۱۷ هفتگي انتقال داد. از ديگر راه هاي افزايش وزن مولدين در آغاز دوره تخم گذاري به تاخير انداختن زمان بلوغ جنسي مي باشد. گرچه بلوغ جنسي زودرس در صورت حصول وزن مطلوب، رضايت بخش و ارزنده مي باشد، اما در صورت عدم وزن گيري استاندارد تا ۱۸ هفتگي، زمان نوردهي گله را بايد به تاخير انداخت. همچنين تغذيه بيشتر كبكها در پيش از دوره تخم گذاري مي تواند موجب افزايش حجم تخم ها گردد. افزايش ميزان تغذيه مي تواند با دفعات مكررغذادهي و كاهش دماي بستر حاصل آيد. در پايان متذكر مي گردد كه هر چند افزايش وزن مولدين و حجم تخم بزرگتر شاخصي مهم و مزيتي قابل توجه تلقي مي گردد اما هر كدام از اين موارد داراي حد استاندارد بوده و در صورت تجاوز، مشكلاتي اعم از تخم هاي بيش از اندازه درشت، كاهش آمار تخم، پارگي مجراي رحم تخمگذاري، تشديد كنيباليسم و در پاره اي از مواقع مرگ كبك مولد را به بار مي آورد.
ترس (استرس)
در كنار رشد سريع، وزن مناسب، دوره هاي مداوم تخم گذاري، روند سريع تكثير و در كل سهولت پرورش بايد توجه داشت كه هميشه موارد زيانبار بالقوه اي در قالب عاملي تهديدگر و مخاطره آميز در لابلاي مراحل پرورش وجود دارد. ترس ناشي از علل گوناگون، عاملي مخرب براي پرندگان بوده كه گاهي اوقات منجر به خسارات جبران ناپذيري مي گردد. در اغلب اوقات ترس معلول مواردي همچون اختلال نور، تنش صوتي و جسم غير معمول تحريك برانگيز مي باشد. در پرورش كبك، قرقاول و بلدرچين، ترس شديدترين اثر سوء خود را در دوره تخم گذاري بجاي مي گذارد. در صورتي كه طي دوره تخم گذاري، عاملي تحريك برانگيز يا تنش زا متوجه گله مولد ( تخم گذار) گردد، در اكثر موارد منجر به كاهش آمار يا قطع دوره تخم گذاري گرديده و در مواردي نه چندان بعيد به تلفات چشم گير گله منتهي مي گردد. همچنين در دوره پرورش گوشتي به رغم اينكه بايد حتي المقدور محيط را جهت وزن گيري مناسب گله آرام نگه داشت، يك مورد تنش صوتي يا قطع ناگهاني نور در شب موجب رميدن تمام گله شده و اثراتي سوء اعم از نقص عضو (شكستگي بال)، كم خوراكي (كاهش وزن) و پارگي عروق در اثر برخورد(مرگ گله) مي گردد. و اما در دوره پرورش جوجه ترس در اكثر مواقع منجر به تلفات مي گردد. زيرا جوجه ها در اثر تحريك ناگهاني بر روي هم ريخته كه منجر به خفگي گرديده و از سوي ديگر به دليل جثه كوچك و حساس دچار پارگي عروق قلبي (خونريزي داخلي) مي گردند. به منظور جلوگيري از تمامي اين موارد مي توان اقداماتي ساده اما موثر را لحاظ نمود.
حتي المقدور بايد از آبخوري و دانخوري اتوماتيك استفاده گرديده تا رفت و آمد چنداني در بستر صورت نگيرد. يا دفعات تعويض آب و خوراك بايد توسط اشخاص معين و مشخصي انجام گيرد. همچنين در باز كردن يا بستن درب سالن پرورش بايد احتياط نمود تا از رميدن جلوگيري گردد. و اكنون مهمترين نكته را مي توان معطوف به شرايط مناسب نور و اعمال دقت هر چه بيشتر جهت جلوگيري از اختلال آن، خلاصه نمود. نور در سيستم پرورش بالاخص دوره تخم گذاري از اهميتي خاص برخوردار است. لذا بايد آنرا به شيوه صحيح تحت كنترل در آورده و در صورت اختلال، طي كوتاهترين فاصله زماني، شرايط را به حالت اوليه تنظيم نمود. در پايان متذكر مي گردد كه در صورت وقوع هر يك از موارد فوق مي توان اقدامات درماني همانند استفاده از مكمل هاي ديپروسيم پلاس و يا ب- كمپلكس را تحت عمل قرار داد.
مديريت مولدين در دوره تخمگذاري
حصول حجم مطلوب و آمار قابل توجه تخم در مولدين، متضمن مديريت موثر و بهينه سيستم تغذيه و تعديل ساختن عواملي همچون نوع تركيب تغذيه، وزن مولدين و زمان تخم گذاري مي باشد كه در صورت رعايت، مي توان بدان دست يافت. اندازه و حجم بيش از حد تخم غالبا در دفعات سوم تخمگذاري به بعد روي داده كه مي تواند موجب افزايش درصد شكستگي، هچ ضعيف و همچنين كاهش آمار تخم گردد. لذا بايد توجه داشت كه رابطه تنگاتنگي بين افزايش حجم تخم و آمار تخم وجود دارد.
اهميت وزن تخم
وزن تخم مرجع اصلي وزن و سطح كيفي عضلات جوجه در زمان هچ مي باشد. زيرا تخم سنگين تر و بزرگتر داراي منبع انرژي (زرده) بيشتري بوده و بنابراين اسكلت و جسم قويتري از جوجه را به همراه خواهد داشت. همچنين آشكار است كه در پي آن جوجه هاي بزرگتر شرايط جوي ۱۰ روز اول پرورش را راحت تر از ساير جوجه ها پشت سر نهاده و در دوره پرورش گوشتي داراي وزن بهتر و ايده آلي خواهند بود. وزن جوجه هاي يكروزه بر روي وزن جوجه هاي۷ روزه تاثير گذاشته و به ازاي هر گرم افزايش وزن در ۷ روزگي، ۸ گرم به وزن جوجه در ۳۸ روزگي افزوده مي گردد. بنابراين مرتب فوق اتخاذ راهكارهايي جهت افزايش حجم تخم در دوره هاي اوليه تخم گذاري را تشديد مي نمايد. بديهي است كه بين وزن تخم در دوره هاي اوليه تخمگذاري و وزن آن در دوره هاي مياني و انتهايي، همبستگي وجود دارد. وزن بدن مولد وبلوغ زودرس در افزايش حجم و آمار تخم در دورهاي اوليه موثر است اما نكته اي كه در ميان مطالب كمتر بدان اشاره مي شود، بدين شرح است كه هر چند افزايش وزن مولد در ابتدا عاملي مثبت بوده ولي در دوره هاي مياني و انتهايي تخمگذاري مي تواند اختلالات و تغييراتي را در حجم و آمار تخم ايجاد نمايد.
عوامل موثر
گله هاي با راندمان و آمار پايين، تخم هاي سنگينتر و با وزن بيشتري را توليد مي كنند. لذا به حداكثر رساندن توليد و آمار تخم در طول عمر مفيد گله، كنترل حجم و اندازه تخم را مي طلبد. مديريت مولدين در طول دوره تخمگذاري بايد به طور صحيح و با در نظر گرفتن فاكتورهايي مهم اعم از وزن مناسب بدن و برنامه نوردهي، صورت پذيرد. افزايش منظم جيره تغذيه، عاملي ضروري جهت تامين وزن بدن مطلوب و در پاره اي از مواقع تنظيم تخمگذاري تلقي مي گردد. به طوري كه تغذيه و ميزان آن جهت تنظيم وزن بدن براي توليد بيشتر متضمن كنترل تغيير ملزومات غذايي پرنده و واكنش هاي ناشي از آن بوده كه در روند توليد مشهود است. در زمان تخمگذاري، تغذيه بايد معطوف به دوام هر چه بيشتر زمان پيك توليد باشد.
تاثيرات وزن بدن
بديهي است كه وزن بيشتر و سنگين بدن، تخم هاي بزرگ و درشت تر را منجر مي گردد. براي مثال افزايش ۱۲% وزن بدن در ۶۰ هفتگي (۱ سال و ۳ ماهگي)، ۱٫۵ گرم را به حجم تخم مي افزايد. بنابراين مي توان استنتاج نمود كه افزايش وزن با افزايش حجم و اندازه تخم رابطه مستقيم و با ميزان و راندمان توليد رابطه عكس دارد.
تغذيه و وزن تخم
تركيبات تغذيه مي تواند تا حد نسبي حجم و اندازه تخم را كنترل نمايد. از مهمترين تركيبات جهت تنظيم حجم تخم، اسيد لينولئيك، پروتئين و دسته اي خاص از اسيد هاي آمينه مي باشند. به طوري كه كاهش يا تغيير هر كدام از اين عناصر باعث كاهش حجم تخم مي گردد. اما بايد توجه داشت كه كاهش اندازه و حجم تخم نبايد قبل از ۴۰ هفتگي صورت پذيرد. لذا استفاده از جيره ثانويه مولد جهت مورد اخير الذكر را مي توان از ۸۸ هفتگي (نيمه دور سوم تخمگذاري)، منظور داشت. اسيد لينولئيك بيشتر در ذرت موجود است و چنانكه ذكر شد، كاهش درصدي از آن، اندازه و حجم تخم را كاهش مي دهد. بنابراين در جيره هايي كه بر اساس ذرت تنظيم مي گردد، مي توان بجاي آن از درصد بيشتر گندم جهت جايگزيني استفاده نمود. در كنار اسيد لينولئيك، به پروتئين اشاره گرديد اما در غالب موارد اين فاكتور از تغذيه دست نخورده باقي مي ماند زيرا كاهش يا افزايش آن تا حد زيادي بر روي توليد تخم تاثير مي گذارد. در معقوله اسيدهاي آمينه، متيونين بيشترين تاثير را بر روي اندازه و وزن تخم به همراه دارد. به طوري كه در بعضي از تحقيقات نشان داده شده كه كاهش اسيد لينولئيك و متيونين در جيره ۵۶ هفتگي (۱ سال و ۲ ماهگي)، تقريبا ۰٫۷ گرم حجم تخم را ۲ ماه بعد (۶۰ هفتگي) بدون افت راندمان، كاهش مي دهد.
افت راندمان تخمگذاري و تغذيه بيش از حد
از مهمترين چالش ها و مشكلاتي كه در گله هاي تخمگذار با آن رو به رو مي شويم افت راندمان و سعي در جهت افزايش با تغذيه بيش از حد مي باشد. براي مثال گله اي كه با راندمان پايين در حال تخمگذاري مي باشد، با فراهم آوردن تغذيه بيش از حد سعي مي شود تا ميزان و آمار توليد رابه پيك رسانده و با همان جيره آن را ثابت نگه داشت. اما بديهي است كه با اين اقدام زماني كه گله به پيك توليد رسيد، بلافاصله ظرف مدت كوتاهي راندمان و آمار توليد افت كرده و در كنار آن هچ ضعيف و افزايش حجم تخم را به بار مي آورد. در صورتي كه مولدين ميزان خوراك بيش از حد مصرف خود براي تخمگذاري را دريافت كنند، داراي ساختار غير عادي تخمدان شده و وزن آنها افزايش مي يابد. تغذيه مولدين بايد به گونه اي باشد كه در ۴ ماه دوره تخمگذاري اندكي افزايش وزن پيدا كرده و با بازپس گيري تدريجي جيره تخمگذار در دوره استراحت، وزن به همان نسبت يا كمتر كاهش يابد. به طوري كه منحني وزن بدن داراي موج سينوسي باشد.
جهت بزرگنمايي تصوير بر روي آن كليك نماييد.
تخمدان كبك تا سن ۴ ماهگي بدون فعاليت جنسي بوده و طي اين مدت هيچگونه تغييري صورت نمي گيرد. اما پس از ۴ ماهگي و پايان رشد جسمي، با اعمال سيكل نوردهي، تغيير و تكامل سيستم تناسلي پرنده صورت پذيرفته كه در پي آن كيسه هاي زرده يا فوليكول شروع به رشد مي كند. پس از اتمام رشد، فوليكول پاره شده و تخمك به داخل مجراي قيفي شكل (اينفاندببولوم) راه مي يابد. سپس وارد قسمت مگنوم و در امتداد آن قسمت گردنه شده و نهايتا در رحم جاي مي گيرد. در داخل رحم، عمل لقاح با اسپرم شكل مي گيرد.


برچسب: دستگاه جوجه كشي، ماشين جوجه كشي، خريد دستگاه جوجه كشي، خريد ماشين جوجه كشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۱۱:۳۱:۵۱ توسط:ت.ج موضوع: نظرات (0)

راهنماي پاك سازي و شستشو و طريقه ضد عفوني مرغداري

 الف : شستشو و ضدعفوني كردن تالار هاي مرغداري تراز
۱- تخليه كود حاصل و حمل و نقل آن با اعتنا به دستورالعمل اداره دامپزشكي مملكت بايد انجام پذيرد .
سطح ۲- پاكسازي تالار ها در محوطه مرغداري از بقاياي كود و مالامال و جنازه و بقيه بقاياي آلودكننده از به دور پيشين چهره پذيرد .
مرحله ۳- تمامي تجهيزات و اسباب از قبيل دانخوري ، آبخوري و غيره …… از تالار ها بيرون و جهت شستشو و ضدعفوني به محوطه خارج از سالن منتقل شود .

ماشين جوجه كشي
تراز ۴- با به كارگيري از آب گرم (با فشار قادر ) همه قسمتهاي سالن ها از قبيل كف – سطوح داخلي و خارجي ديوارهاي سالن – پشت بام و ساير تاسيسات (كارخانه تنظيم دان – انبار ها – محل كار عمل – اتاق نگهباني و …… .) در مرغداري از كود – لبريز – و گرد و خاك به طور كامل پاكيزه شود . سطح ۵- شستشوي بعدي با به كار گيري از ديتر جنت ها (صابون مايع – محلول هاي پاك كننده و …… .) انجام گيرد و بعد از آن با آب گرم و فشار مطلوب همگي قسمتها پاكيزه شود .
تراز ۶- تعمير و نوسازي هر دسته منفذ و برطرف كردن فساد هاي مو جود در سطح سالن ها و بقيه تاسيسات رفع پارگي هاي توري پنجره ها در اين تراز الزاميست .
تراز ۷- شعله دادن مف و ديوارهاي سالن از داخل و خارج تا طول ۱/۵ متر .
تراز
۸- ضدعفوني همگي سطح ها (كف – سقف – ديوارها – پشت بام ) مرحله
۹- تميزكاري و ضدعفوني سيستم تهويه و سيستم هاي برق با اعتنا به بند ۷٫ مرحله ۱۰- لايروبي و شستشو و ضدعفوني سيستم فاضلاب با توجه به بند ۷ .
مرحله ۱۱- پس از نقطه پايان مرحله ۹ همه درب ها و پنجره هاي تالار ها و اير تاسيسات تا ضد عفوني نهايي پس از نصب اسباب و تجهيزات از ورود احتمالي موش و بايستي بسته شوند تا يا اين كه افراد غير مسئول مي بايست بسته نگهداشته شود .
ب
:شستشو و ضدعفوني اسباب و اثاث و تجهيزات تراز ۱- كليه اسباب و اثاث و امكانات مرغداري از قبيل دانخوري و آبخوري و آنهايي كه قابل شستشو مي باشند به بيرون از تالار ها منتقل شود و بايد در سطح اول در آب گرم غوطه ور گردند .
سطح ۲- اسباب و اثاث فوق را مجددا با آب گرم و برس شسته و سپس با ماده ضدعفوني كننده موءثر كه در جدول شماره ۱ ذكر شده ميباشد به برهه زماني دوساعت غوطه ور و ضد عفوني گردند و متعاقبا با آب تميز آب كشيده شود .
ج
:پاكسازي و شستشو و ضد عفوني محوطه مرحله ۱- سطح هاي آسفالته و بتوني محوطه مرغداري پس از شستشو تالار ها با آب فشار قادر بايستي به طور كامل منزه شود .
تراز ۲- همه سطوح مطرح گرديده در مرحله ۱ و همينطور سطح ها خاكي و …… . مي بايست شعله داده شوند .
تراز ۳- اسپري ماده ضد عفوني كننده با دقت به مواد ضدعفوني كننده مفيد درج شده در جداول برروي سطوح اعم از آسفالت شده و بتوني و شني و خاكي الزاميست .
مرحله ۴- آهك پاشي سطوح غير قابل شستشو محوطه نرغداري پس از انتقال اثاثيه و تجهيزات مرغداري به داخل تالار ها با آب آهك نو انجام پذيرد .
مرحله ۵- تامين محلول ضدعفوني در مدخل درب محل ورود اداري و تالار ها پس از شستشو و ضد عفوني سالن ها الزاميست .
د:
شستشو و ضد عفوني شبكه آبرساني ۱- كليه شبكه آبرساني محتوي آب آشاميدني طيور تخليه و لايروبي و شستشو و منزه شود .
۲- مخازن و لوله ها با محل ضدعفوني كننده مالامال شده و پس از ۲۴ ساعت محلول تخليه و سپس سيستم با آب منزه شستشو داده شود .
ه
:استفاده از فرمالين جهت ضد عفوني ۱- استفاده از لباس كار – ماسك و دستكش مطلوب در زمان استعمال از فرمالين حتمي مي باشد .
۲- قبلي از آغاز به كار گيري از فرمالين بايستي همه پنجره ها و هواكش ها و كليه نقاطي كه امكان خروج گاز از آن‌ها وجود دارد بسته شوند .
۳- پس از قرار دادن كليه وسايل و تجهيزات و ملزومات قضيه نياز دوره رشد در داخل سالن ها نسبت به توزيع بستر مناسب و سلامت به نحوي كه در مسير رفت و آمد قرار نگرفته باشد مبادرت و متعاقبا نسبت به گاز دادن اقدام شود .
۴- در صورتي كه جهت ضدعفوني تالار ها از ادغام پرمنگنات و فرمالين استعمال شود به ميزان دست كم ۱۰ گرم پرمنگنات و ۲۰ سانتي متر مكعب فرمالين براي هر متر مكعب اضطراري مي باشد . دستكم سكو حرارت سالن كمتر از ۲۵ سكو سانتي گراد و رطوبت نسبي ۶۵ درصد باشد .
بخار
دادن (با غلتك ۱× ) ۴۰
سي سي فرمالين +۲۰ گرم پرمنگنات پتاسيم براي هر ۲/۸ متر مكعب روش


برچسب: ماشين جوجه كشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۲:۲۳:۳۱ توسط:ت.ج موضوع: نظرات (0)

تولك بري در مرغان تخمگذار

 اين برنامه برنامه اي اضطراري و موثر براي گله هاي تخمگذار تجارتي مي باشد كه به ساخت زودتر از موعد گرايش دارند و به عنوان يك خط مش استاندارد در گله هاي مامان تخمگذار قضيه توجه قرار گرفته مي باشد طي ده سال قبل مشاهده شده كه گله هاي تخمگذار سپيد وقهوه اي همواره زودتر از موعد شروع به ساخت مي كنند و به عبارت ديگر بلوغ زودرس دارا هستند اين مسئله اكثر در فيض كار متخصص ها ژنتيك و اصلاح نژاد مي باشد كه سبب ساز به كاهش دوره پرورش و ارتقاء هفته هاي زمان ساخت ودر نتيجه تعداد اكثر تخم مرغ بر شالوده مرغ پاي تخم مي باشد .

ماشين جوجه كشي

راجع به رآشيانه هايي با محيط هاي در اختيار گرفتن شده كه نصيب اعظم رشد گله در انجا انجام مي شود آغاز زود هنگام توليد ، مدام سبب ساز به ارتقا تعداد تخم مرغ بر پايه مرغ پاي تخم نمي شود اين موضوع به خصوص در آشيانه هاي گشوده راستگو است ولي در لانه هاي پرورشي نيمه باز در امريكا و اروپا نيز گله هايي كه در مدت ارتقا طول روز ، بازه زماني پرورش را طي مي كنند در حوالي 16 تا 17 هفتگي به تخم مي ايند كه مضاعف زود رس مي باشد . منتخب از اين ايراد به حافظه تغذيه آزاد در ارتفاع زمان پرورش در اختيار گرفتن ناقص وزن تن وعدم استعمال از نوروروشنايي تصنعي و مصنوعي جهت در اختيار گرفتن بلوغ جنسي هست در نواحي گرمسيري و نصفه گرمسيري به علت شدت نور و روشنايي دوچندان توليد چه بسا زودتر نيز آغاز مي شود . اين مسئله در گله هاي مامان هم اتفاق افتاده ميباشد به نحوي كه با آغاز زود هنگام توليد تعداد تخ مرغ هاي غير قابل جوجه كشي به شدت افزايش مي يابد گذشته از 25 هفتگي هيچ تخم مرغي براي جوجه كشي از گله جمع آوري نمي گردد چون تخم مرغها كوچك هستند و قابليت و امكان جوجه در اوري آن‌ها اندك ميباشد و كيفيت جوجه هاي به دست آمده هم ذيل مي باشد . براي اجتناب ازتوليد زود رس مرغدار مي تواند برنامه تولكبري پيش از آغاز ساخت را به كار گيرد اين برنامه چندان جديد نيست ودر حقيقت 30 سال پيش از اين نيز به كار برده مي گرديده هست برنامه هاي متفاوتي براي انجام اين عمل وجود دارااست بايد خاطرنشان كرد كه نام پرريزي براي اين برنامه چندان مناسب نمي باشد چرا كه پرندگان اصلا پرريزي نخواهند داشت بهترين نام براي اين عمل برنامه تاخير در آغاز ساخت هست اين برنامه شروع توليد را به راحتي في مابين 14 تا 21 روز به تاخير انداخت . بر پايه تجربيات نگارنده اين برنامه تولك بري قبلي از شروع تخمگذاري نتيجه نيكي داده مي باشد درعين حال قويا پيشنهاد مي شود كه در اجراي اين برنامه نظر كاركنان و كارشناسان ايجاد هم نظارت شود درگله هاي تخمگذار تجارتي اين برنامه فقط در مواقع حتمي به فعاليت مي رود ولي درگله هاي مادر تخمگذار سپيد و قهوه اي اين برنامه به حافظه فوايد قابل توجه اي كه در ايجاد داراست اصولا به عنوان يك رويه استاندارد موضوع به كار گيري قرار مي گيرد .
شيوه
اجراي برنامه •دان به مقطع 6 روز در مرغ هاي تخمگذار سپيد و قهوه اي انقطاع شود .
• آب در پرنده هايي كه روي زمين يا اين كه بستر محافظت مي شوند جدا شود .
7 تا 11 روز پس از آغاز برنامه دان به نسبت 11 پوند براي 100 قطعه پرنده مقدمه شود .
•بعد از 14 روز دان به طور آزاد داده شود .
مدت
اجراي برنامه •در
گله هاي مادر دربين 16 الي 21 هفتگي •در هنگامي كه توليد گله بين 1 تا 10 درصد مي‌باشد .
عارضه ها
انجام اين برنامه •جهت اجتناب از مقدمه زود هنگام ساخت كه منجر به كاهش حداكثر توليد كاهش تداوك ساخت و افزايش تلفات زمان ساخت ناشي از بيرون زدگي مقعد و همچنين كاني باليسم ميباشد كه به دنبال تخم مرغ هاي دو زرده حاصل مي شود .
•جهت ارتقا تعداد تخم مرغ هاي قابل جوجه كشي در گله هاي مادر تخم هاي گذارده گرديده قبلي از 25 هفتگي براي جوجه كشي به كارگيري نمي شوند .
مزايا
: •رسيدن
به همزماني بلوغ جنسي بهتردر پرنده ها كه از نظر فيزيكي اماده براي تخم گذاري مي شوند •دستيابي به وزن بدن بالاتر در مقدمه دومي زمان ايجاد اين اندازه براي نژادهاي تخمگذار سپيد ، 50 گرم و براي نژادهاي تخمگذار قهوه اي 100 گرم مي باشد .
•پيك توليد با انجام اين برنامه ميان 92 تا 98 درصد و تداوم خوب توليد بيش از 20 هفته بالاي 90 درصد به طول مي انجامد .
تلفات
پايين • يشترين تعداد تخم مرغ توليد شده بر پايه مرغ پاي تخم و بهبود ضريب تبديل خوراك .
•همچنين
تعداد تخم مرغ قابل جوجه كشي عمده درصد جوجه درآوري خوب تر و جوجه بخش اعظم به ازاي مرغ پاي تخم معايب
يا اين كه ملاحظات مهم •اين رويكرد عموما معيابي براي مرغ هاي تخمگذار كه در قفس پرورش مي يابند ندارد .
•برنامه واكسيناسيون مي بايست در سن 16 تا 17 هفتگي يا 10 روز پيش از استارت برنامه به اتمام رسيده باشد .
•اين برنامه ممكن مي باشد براي گله هايي كه روي بستر محافظت مي شوند استرس زا باشد و بدين ترتيب عامل ها بيماري زا مجال طلب مي توانند قضيه ساز باشند وبايد زمينه دقت قرار گيرند .
•در صورتي كه در خلال برهه زماني گرسنگي پرنده ها بتوانند از بستر دانه برچينند نتيجه برنامه خوب نخواهد بود .
•يك بازرسي عيني دور از شوخي مي بايست روزمره از پرندگان در خلال گرسنگي وجود داشته باشد .
•اين برنامه در تخمگذاري هاي تجارتي پس از 20 هفتگي پيشنهاد نمي شود .
•اين
برنامه براي گله هاي مادر گوشتي سفارش نمي شود


برچسب: ماشين جوجه كشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۰۳:۳۰ توسط:ت.ج موضوع: نظرات (0)

بررسي اشكال نوع هاي بلدرچين

 پنج نوع بلدرچين ژاپني به اسامي زير وجود دارد :

1 pharach مالامال هاي اين پرنده از دو رنگ مخلوط با هم صورت مي گيرد . بلدرچين نر چهره و گلوي قهوه‌اي دارااست و نصيب بالاي سينه‌ي آن به رنگ دارچيني مي باشد . اما در ماده ها صورت، گلو و قسمت بالاي سينه دارچيني روشن با رنگ سياه مخلوط مي باشد در حالي كه قسمت پاييني سينه خرمايي رنگ مي‌باشد . پرهاي بلدرچين عمدتا مخلوطي از رنگهاي سياه قهوه اي و حالتهاي سايه دار آنهاست .

ماشين جوجه كشي

2 British Range نوعي
از بلدرچين با پرهاي سياه است English
white 3 نوعي
از بلدرچين با پرهاي سفيد و قسمتهاي سياه است Manchurian
Golden 4 پرنده هاي به رنگ طلائي يا اين كه رنگ گندمي مي باشند .
Tuxedo
5 اين بلدرچين از گونه بلدرچين دو رنگ مي‌باشد .


برچسب: ماشين جوجه كشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۴:۵۷:۳۷ توسط:ت.ج موضوع: نظرات (0)

بررسي اشكال نوع هاي بلدرچين

 پنج نوع بلدرچين ژاپني به اسامي زير وجود دارد :

1 pharach مالامال هاي اين پرنده از دو رنگ مخلوط با هم صورت مي گيرد . بلدرچين نر چهره و گلوي قهوه‌اي دارااست و نصيب بالاي سينه‌ي آن به رنگ دارچيني مي باشد . اما در ماده ها صورت، گلو و قسمت بالاي سينه دارچيني روشن با رنگ سياه مخلوط مي باشد در حالي كه قسمت پاييني سينه خرمايي رنگ مي‌باشد . پرهاي بلدرچين عمدتا مخلوطي از رنگهاي سياه قهوه اي و حالتهاي سايه دار آنهاست .

ماشين جوجه كشي

2 British Range نوعي
از بلدرچين با پرهاي سياه است English
white 3 نوعي
از بلدرچين با پرهاي سفيد و قسمتهاي سياه است Manchurian
Golden 4 پرنده هاي به رنگ طلائي يا اين كه رنگ گندمي مي باشند .
Tuxedo
5 اين بلدرچين از گونه بلدرچين دو رنگ مي‌باشد .


برچسب: ماشين جوجه كشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۴:۵۷:۰۸ توسط:ت.ج موضوع: نظرات (0)